Akillesjänteen kiputila

Usein akillesjänteen kiputilat saavat alkunsa, kun lenkkeilijät kaivavat lumien sulettua lenkkarit kaapista ja aloittavat ”uudestaan” juoksuharrastuksen. Tämä monesti nähdään vastaanotolla kesän korvilla, jolloin asiakkaan tilanne on eska- loitunut jo niin pahaksi, ettei kipuja saada enää hallintaan. Tässä esimerkissä juoksuharrastus on aloitettu liian kovalla määrällä ja vauhdilla, jolloin jänteet eivät ole ehtineet palautua. Toisin sanoen akillesjänteen kipuiluun liittyy vahvasti jänteen suhteellinen ylikuormitus. Akillesjänteen kiputilaa kutsutaan akillesjänteen tendinopatiaksi.

Mikä ihmeen tendinopatia?

Tendinopatialla viitataan jänneperäiseen kipuun, johon usein liittyy suorituskyvyn alenema, kuten kipu voimantuoton aikana. Akillesjänteen kiputiloista on aiemmin käytetty termejä tendiniitti tai tendinoosi, mutta kyseiset termit eivät kuitenkaan ole enää käytössä.

Syitä kipeytymiseen

Akillesjänteen tendinopatian syntyyn vaikuttavat vahvasti niin sisäiset kuin ulkoiset tekijät. Sisäisiin tekijöihin kuuluvat mm. ikääntyminen, lisääntynyt ruumiinpaino, genetiikka, aiemmat vammat akillesjänteen alueella, diabetes tai korkeat kolesterolitasot. Ulkoisiin tekijöihin kuuluvat mm. kuormituksen liian suuri suhteellinen lisäys, harjoitusympäristö tai tietyt kenkävalinnat. Kuten edellä mainittiin, akillesjänteen suhteellisen ylirasituksen myötä jänteen kyky palautua heikkenee ja sitä myötä akillesjänteeseen ilmaantuu rakenteellisia muutoksia. Nämä muutokset voivat olla mukana aiheuttamassa kipua sekä heikentämässä jänteen kykyä välittää voimia suorituskyvyn aikana. Kuitenkin on hyvä muistaa, että esimerkiksi pitkään jatkuneissa kiputiloissa kudosvaurion rooli ei aina täysin selitä kipua, vaan ongelmat ovat keskushermoston kivun käsittelyssä.

Omahoito

Akillesjänteen tendinopatian hoidon keskiössä on asteittain etenevä terapeuttinen harjoittelu. Hoidon alkuvaiheessa voi olla hyvä lopettaa kipua provosoiva toiminta ja keskittyä tekemään muita akillesjännettä kuormittavia harjoituksia (kuten päkiänousuja). Pääosin akillesjännettä pystytään kuormittamaan päkiänousujen eri variaatioilla. Hyvä tapa on esimerkiksi tehdä päkiänousuja polvet koukussa, sillä tämä kuormittaa pohkeen leveää kantalihasta. Erityisesti kyseisessä lihaksessa on huomattu heikkoutta akillesjänteen tendinopatian omaavilla henkilöillä.

Kivun säilyessä

Jos kuitenkin akillesjänteen kiputilaa on hankalaa saada hallintaan itse, olisi silloin hyvä kääntyä osaavan terveydenhuollon ammattilaisen kuten osteopaatin, fysioterapeutin tai naprapaatin puoleen. Vastaanotolla asiakkaalta pyritään selvittämään vaivan luonne haastattelun ja toiminnallisten testien avulla. Vastaanoton yhteydessä luomme myös hoitosuunnitelman, jonka on määrä kulkea kohti asiakkaan omaa tavoitetta.

Kirjoittanut Osteopaatti Joonas Virtanen

Penikkatauti, Juoksijan polvi, Fysioterapia,

Heti vapaat ajat Fysioterapiaan

Ota yhteyttä

YLEISET TIEDUSTELUT

[email protected]

VARAUKSEN PERUUTTAMINEN

Katso ohjeet

PALVELUKOHTAISET TIEDUSTELUT

+358 40 160 1554 Lähetä viesti WhatsAppissa